سخنگوی اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه، بیان کرد: برخی از مسائل تولید مربوط به موارد قانونگذاری و مستلزم اصلاح قانون است، مواردی به حیطه اجرا و عملکرد سلیقه ای مجری مربوط می شود که می تواند آزاردهنده نیز باشد. چنانچه در جلساتی با دستگاه های اجرایی، مطرح می شود که قانون مشکلاتی دارد. وی با عنایت به اینکه شعارهای فراوانی در این زمینه می شنویم ولی اتفاقات خاصی روی نمیدهد، اذعان داشت: مشکلات همچنان وجود دارد و گاهی نیز تشدید شده است.

مهدی طغیانی به سابقه دیرینه و سهم قابل توجه استان اصفهان در صنعت اشاره کرد و افزود: با تجربه ای که در اصفهان در مباحث صنعت و تولید داریم، لازم است بمنظور گره گشایی و مطالبه از دولت برای حل مسائل بطور جدی وارد شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با صحبت از تغییراتی که در کشور درحال وقوع است، برگشت امریکا به توافق برجام و اینکه دیریا زود شرایط اقتصادی تغییر می کند، به موارد تغییر نرخ ارز، گشایش های ارزی و اثراتی که بر تولید دارد، پرداخت و گفت: با توجه به ضعف هایی که در اجرای قانون داریم، اکنون بیشتر بر حفظ آنچه داریم باید متمرکز شویم.

مهدی طغیانی با اذعان به اینکه در دستورالعمل های شورای برنامه ریزی به مواردغیرمهمی پرداخته شده و دستور کنارگذاشتن این موارد را داده ایم، افزود: تجربه 40 ساله کشور نشان می دهد که بازار راه خود را می رود.

واگذاری قرارداد دلاری به خارجی از معایب قانون است

در این جلسه، جعفر برکتین از پیشکسوتان صنعت استان اصفهان به عوامل رانت و سوبسیدهای رانتی اشاره کرد و با انتقاد از اینکه قراردادهای دلاری صرفا به خارجی (بویژه چین) و نه به تولیدکننده و صادرکننده ایرانی داده می شود، آن را از معایب قانون برشمرد و گفت: تولید کننده داخل باید سالها التماس کند و در انتظار بماند تا قانون اصلاح شود. وی افزود: به تولیدکننده داخل گفته می شود که در صورت دریافت ارز، وام بصورت ریالی دریافت می کنید که این موجب رانت می شود.

فعال عرصه صنعت و تولید در ادامه بیان کرد: تعاریفی که برای دریافت وام مطرح می شود مغایر با جایی است که وام هزینه می شود. ازطرفی در تسویه بدهی ها ابهاماتی وجود دارد که بحث برانگیز است. وی با تاکید بر اهمیت شفافیت، از پول های سنگینی که در برخی صنایع دولتی مثل فولاد، تفاوت قیمت های میلیاردی در خرید و فروش ورق و مواد اولیه از فولاد، پتروشیمی و...وجود دارد و می تواند بسیاری از هزینه ها را تامین نماید، سخن راند و گفت: ورود افراد غیرحرفه ای و بدون تخصص و تعهد، زمینه ایجاد رانت را فراهم کرده است.

برکتین، تفاوت نرخ ارز را مانعی در مقابل تولید کننده داخل دانست و افزود: مشکلاتی که در زمینه بورس، افزایش بی رویه قیمت زمین و معاملات وجود دارد، بدلیل وجود پول های سرگردانی است که منحصرا در دست تعداد معدودی است. وی از درصد های بالای کمیسیون معادلات ارزی، ساختگی بودن بسیاری از پروفرم ها و قراردادها به منظور استفاده از بالابود ارزی انتقاد کرد .

جعفربرکتین در مورد رعایت استانداردهای آلایندگی گفت: بجای آموزش و ارائه راهکارهای مقابله با آلایندگی، دستور به تعطیلی واحدهای تولیدی داده می شود در حالیکه بیکاری و تحمیل هزینه های هنگفت به تولید نادیده گرفته می شود.

مصوبه جابجایی واحدهای شن و ماسه کارشناسی نیست

در ادامه نشست روسای انجمن های همگن با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،مداحیان دبیر انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه، با انتقاد به مصوبه شورای برنامه ریزی استان اصفهان در سال 88 برای جابجایی واحدهای شن و ماسه، گفت: این مصوبه بدون برنامه ریزی، فاقد امانتداری و کارشناسی لازم نسبت به عدم آلایندگی واحدهای شن و ماسه بوده است و به این دلیل، علاوه بر تامین مواد اولیه بطور موقت، مشکلات دیگری برای این واحدها ایجاد شده است. وی افزود: مصوبه برای جابجایی واحدها نبوده، بلکه مربوط به مشکلات برداشت این واحدها بوده است.

سیکل معیوب در تعیین قیمت خودرو

احمدی، رئیس انجمن قطعات خودرو و نیروی محرکه به افزایش صد برابری هزینه های تولید از یک سو و تعدیل نشدن قیمت خودرو داخل اشاره کرد و گفت: بدلیل تعیین قیمت دستوری برای خودرو، سیکل معیوبی در تولید و تعیین قیمت ایجاد شده که اکنون شاهد 80میلیارد زیان انباشته در ایران خودرو هستیم و خسارات فراوانی به قطعه سازان نیز وارد شده است. وی از 43میلیارد تومان طلب قطعه سازها از خودروسازان خبر داد و افزود: هیچ بهره ای نیز دریافت نمی کنیم. همچنین، خرید دین سنگین شرکت ها از طریق بانک باعث بحرانی شدن وضعیت قطعه سازها شده است و ازطرفی، مبالغ پرداختی بصورت عادلانه بین قطعه سازها توزیع نمی شود.

احمدی با بیان آنکه دولت موظف است مابه تفاوت قیمت دستوری را پرداخت کند، عدم پرداخت ها توسط دولت در چندسال اخیر را تهدیدی برای صنعت خودرو و بیکاری 700هزارنفر فعال در این صنعت در کشور عنوان کرد و گفت: با این رویه، بزودی خودروسازی در کشور از بین می رود. وی دیگر مشکلات مربوط به بی توجهی مجلس برای قیمت حامل های انرژی، نادیده گرفتن تفاوت آلیاژها، الزام به خرید نقدی و تاخیر در پرداخت های قطعه سازها و حتی هجمه های سنگینی که بطور برنامه ریزی شده برعلیه خودروساز داخلی ایجاد می شود تا واردکنندگان خودروبتوانند به سودهای کلان خود برسند را مطرح نمود و افزود: میلیاردها تومان قالب برای قطعات رنو، پژو و سیتروئن که فعلا بدلیل تحریم در ایران تولید نمی شوند، در انبارها بلااستفاده مانده اند.

تناقض در قوانین درکنار تحریم های ظالمانه

رضا برکتین، عضو هیئت رئیسه خانه صمت استان اصفهان به جایگاه آمار و اطلاعات در سطح کلان و برنامه ریزی کشور اشاره کرد و بی توجهی به این موضوع در کشور را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: در خانه صمت، حدود 4500 واحد صنعتی از 9هزار واحد در استان اصفهان را بررسی و برای آنها بانک اقتصادی تهیه کرده ایم تا بتوانیم در زمینه برنامه ریزی و حل مشکلات واحدها با اطلاعات دقیق وارد عمل شویم.

رضا برکتین، لزوم تعاملات بین دستگاهی، توجه به ساختار سیستمی و سلسله مراتبی مبتنی بر ضوابط و عاری از روابط، توجه به تنوع اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و عوامل فرهنگی استان ها در تفویض اختیارات تصمیم گیری، تخصیص بودجه و اعتبارات، نگاه کارشناسانه بدور از مسائل سیاسی و جناحی، تشکیل اتاق فکر، نظم و انسجام در بررسی عملکرد مدیران را مطرح نمود و افزود: بدلیل قوانین دست و پاگیر و تناقض در قوانین در کنار تحریم های ظالمانه با مشکلات عدیده اقتصادی و پیامدهای منفی فراوانی مواجه هستیم که تولید را با چالش های فراوانی مواجه ساخته است.

وی از تحلیل و کمبود نیروی کار متخصص و ماهر بدلیل سودهای حاصله از بازارهای سکه و دلار سخن راند و اظهار کرد: در این سالها نتوانسته ایم برای سرمایه های انسانی، نیروهای تحصیل کرده و... برنامه ریزی درستی بکنیم. همچنین، تغییر نگرش به آموزش های فنی و حرفه ای، استفاده از اساتید و خبره های خارجی برای آموزش در سهولت انتقال تکنولوژی و به روزرسانی واحدهای تولیدی ضروری است.

خانه های صمت در کشور قانونمند شوند

اقارب پرست، قائم مقام رئیس و دبیرکل خانه صمت استان به موضوعات اصلاح سیستم قانونگذاری و پایش قوانین برای اجتناب از ایجاد سیستمی معیوب با هدف تحقق شعار مقام معظم رهبری پرداخت. وی تشکیل نظام مهندسی صنعت با توجه به پتانسیل های فراوان و آموزش به روز مدیران و قانونمند شدن خانه های صمت درسطح کشور را مطرح کرد. وی همچنین افزود: قطعا، امسال که شعار سال به مانع زدایی و پشتیبانی اختصاص یافته بخشنامه ها و قوانین حمایتی در مجلس مطرح می گردد، پیشنهاد میگردد در این حوزه، برای آن بخش از تولیدکنندگانی که وظایف خود را سر وقت انجام داده اند نیز مشوقی در نظر گرفته شود. بعنوان مثال اگر قرار است بخشودگی مالیاتی در نظر گرفته شود، برای مودیانی که چهار سال در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت کرده اند، یکسال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود .

ترسیم افقی بلند در کشور با شناسایی و رفع نقاط ضعف

در ادامه، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بازتاب به موارد مطروحه گفت: برخی از مشکلات باید درسطح استانی و پاره ای در سطح ملی حل شود. وی در مورد ورود نیروی خارجی بمنظور آموزش، آن را مربوط به اعلام نیاز صنایع به وزارت صمت دانست و افزود: از برقراری روابط دوستانه با کشورهای دیگر استقبال می کنیم.

مهدی طغیانی، عبور از این برهه را وارد شدن به دوره بلوغی بلحاظ دیپلماسی، سیاسی، اقتصادی و...عنوان کرد و توجه به راهبر و تاثیرگذاربودن را، مسیر انتخابی ایران بیان کرد. وی افزود: برای ترسیم افقی بلند برای کشور، باید ضعف های خود بویژه در اقتصاد و تولید را شناسایی و برطرف کنیم. چنانچه، پیام رهبر معظم انقلاب برای حمایت، پشیبانی از تولید و مانع زدایی ها بدلیل وجود نقاط ضعف است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکنون زمینه ارتباط با بازارهای جهانی و مخصوصا کشورهای سوریه، یمن و عراق به روی ما بازاست و باید از این فرصت ها بهره جوییم. وی به عدم توانایی پشتیبانی در اقتصاد اشاره کرد و آن را مربوط به سیاستگزاری های نادرست دانست.